Praktisk info

Her finder du information om gebyrer og Husweb.

Administration

Sikkerhedsstyrelsen varetager administration af eleftersynsordningen - herunder drift af it-løsningen, Husweb som elinstallationsrapporterne udarbejdes i.

Gebyr

Der skal betales et administrationsgebyr for hver elinstallationsrapport, som udarbejdes. Hvis der er fejl i en afsluttet rapport, skal der udarbejdes en ny. Det betyder, at der skal betales et nyt administrationsgebyr.

Der er mere information om gebyret på sik.dk/gebyrer 

Betalingen sker via Husweb

Læs mere i håndbogens kapitel 2.3 (fra 1. oktober 2020 kapitel 2.6).

Husweb

En elinstallationsrapport er kun gyldig, hvis den er udarbejdet i Husweb og gebyret er betalt.

Virksomheden skal selv gemme kopi af elinstallationsrapporterne i 5 år i forbindelse med KLS. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler dog at gemme rapporterne i 5 år efter rapportens udløb af hensyn til sager, der falder ind under ansvarsforsikringen. Eksempelvis vil det  ikke længere være muligt at få adgang til tidligere rapporter, hvis virksomhedens autorisation bortfalder, tilbagekaldes eller virksomheden får nyt CVR-nummer.