Procedure for genbeskikkelse af bygningssagkyndige
8. december 2022: Sikkerhedsstyrelsen vil fremover lægge større vægt på, om en bygningssagkyndig har fået advarsler eller påtaler, før det besluttes, om han eller hun kan blive genbeskikket.
Ved alle ansøgninger om genbeskikkelse vil ansøgerens tekniske revisioner fra 1. oktober 2020 og frem til ansøgningen om genbeskikkelse blive gennemgået.
Hvis der har været tekniske revisioner med advarsler eller påtaler, vil det indgå i Sikkerhedsstyrelsens konkrete, faglige vurdering af, om ansøgeren kan genbeskikkes.
Hvis en ansøger ikke bliver genbeskikket, kan han eller hun søge om ny beskikkelse som bygningssagkyndig. Det kræver bl.a. et optagelseskursus, en eksamen og at en mentor tilknyttes ved de tre første bygningseftersyn.
LINK TIL VIRK.DK
Ansøgningsfrist: 3 måneder før din nuværende beskikkelse udløber. Ellers risikerer du en periode uden beskikkelse, imens vi behandler din ansøgning.
Krav til genbeskikkelse
Momsregistreret
Du eller den virksomhed, som du er ansat i, skal være momsregistreret.
Ansvarsforsikring
Du skal altid være dækket af en professionel ansvarsforsikring, når du indberetter tilstandsrapporter.
Gæld til det offentlige
Har du gæld til det offentlige på over 100.000 kr., skal du kunne dokumentere en afdragsordning. For eksempel kvitteringer fra din netbank.
Erhvervserfaring
- Har du lavet mere end 60 tilstandsrapporter under din nuværende beskikkelse, er kravet om erhvervserfaring opfyldt.
- Hvis du har lavet færre en 60 tilstandsrapporter under din nuværende beskikkelse, skal du kunne dokumentere 5 års relevant erhververfaring i løbet af de sidste 10 år. Det er meget vigtigt, at du har en bred og meget dybdegående erfaring med ejendomsbyggeri eller ejendomsrenovering. Det vil sige renovering fra kælder til kvist i den udførende branche.
Dokumentation for ansættelsesforhold
- Lønmodtager: Dokumentér dine ansættelsesforhold ved at sende udtræk over ATP- indbetalinger, hvor vi måned for måned kan se, hvor du har været ansat. Se vejledning til udtræk af ATP-betalinger her.
- Selvstændig: Dokumentér din tilknytning til virksomheden ved at sende en udskrift fra CVR-registreret, hvor vi kan se, at det er dig, der ejer virksomheden. Se vejledning til udskrift fra CVR-registret her.