Hvad gør jeg, hvis jeg har solgt et farligt produkt?

Du har pligt til at kontakte Sikkerhedsstyrelsen, hvis du bliver bekendt med, at du har solgt et farligt produkt.

Underretningen skal tydeligt identificere det pågældende produkt eller -parti. Den skal indeholde disse oplysninger:

  • En beskrivelse af risikoen ved produktet
  • Beskrivelser af eventuelle uheld
  • Nyttige oplysninger om, hvem produktet er solgt til – både forhandlere og eventuelle direkte kunder
  • Oplysninger om, hvad du har gjort eller vil gøre for at begrænse risikoen for forbrugerne.
  • Hvor mange eksemplarer produktet er blevet solgt i.

Sådan gør du

Du kan skriftligt underrette Sikkerhedsstyrelsen om et farligt eller uoverensstemmende produkt. Det kan ske på email til sik@sik.dk eller ved at eller udfylde en skabelon på EU-Kommissionens hjemmeside – den såkaldte Business Gateway.

Har du spørgsmål, kan du kontakte Sikkerhedsstyrelsen på telefonnummer 33 73 20 00.

13. december 2024: Alle skal indberette via Business Alert Gateway

 

Fra 13. december 2024 skal alle virksomheder anmelde farlige eller ulovlige produkter til myndighederne via Business Alert Gateway. 

Det betyder, at du ikke skal anmelde produkterne til Sikkerhedsstyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen får automatisk besked sammen med de andre myndigheder, der er relevante for anmeldelsen. 

 

Vurderinger og frivillige tiltag

Vi forholder os til de vurderinger og frivillige tiltag, du har gjort. I nogle tilfælde beder vi om at få tilsendt din egen risikovurdering af produktet, teknisk dokumentation eller et eksemplar af produktet.

Vi kan foretage et indgreb over for det farlige produkt, hvis vi vurderer, at dit frivillige tiltag ikke er tilstrækkeligt.