Her gælder lov om produkter og markedsovervågning (produktloven)
Lov om produkter og markedsovervågning gælder for disse produkter.
- Generelle forbrugerprodukter, der ikke er omfattet af andre regler
- Aerosoler
- Elektrisk materiel
- Elektrisk materiel, som omfattes af lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 1.
- Elevatorer
- Emballering af visse varer efter vægt eller volumen i færdigpakninger
- Flasker som målebeholdere
- Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
- Gasapparater
- Gasmateriel, som omfattes af lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 2.
- Ikke-automatiske vægte
- Krystalglasvarer
- Lattergas
- Legetøj
- Maskiner
- Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære
- Mærkning af fodtøj
- Mærkning af tekstilprodukters fibersammensætning
- Måleinstrumenter, som er omfattet af EU-regulering og nationale regler
- Nominelle mængder for færdigpakkede produkter
- Personlige værnemidler
- Produkter, der på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med andre produkter
- SI- og andre måleenheder
- Simple trykbeholdere
- Tovbaneanlæg
- Transportabelt trykbærende udstyr
- Trykbærende udstyr
Link til retsinformation
Mulige sanktioner i et sagsforløb
Sikkerhedsstyrelsen kan ved overtrædelse af reglerne reagere med vejledning, påbud, forbud, advarsel og politianmeldelse.
Det vil altid bero på en individuel og konkret vurdering af en sag, hvilken sanktion der anvendes, og derfor er der ikke præcise og udtømmende retningslinjer for valg af sanktioner.
Vejledning
Ved en mindre overtrædelse af bagatelagtig karakter kan Sikkerhedsstyrelsen slutte sagen med vejledning til den erhvervsdrivende. Det sker, hvis det ikke vurderes nødvendigt at påbyde den erhvervsdrivende at ændre produktet og hvis produktet ikke udgør en risiko for brugeren.
Et eksempel kan være, at fabrikantens postadresse kun delvist er angivet på produktet, men at fabrikanten nemt kan identificeres for brugeren ud fra de givne oplysninger.
Påbud eller forbud
Hvis overtrædelsen gør, at den erhvervsdrivende skal bringe produktet i overensstemmelse med reglerne, kan Sikkerhedsstyrelsen udstede påbud eller forbud.
Et påbud eller forbud skal sikre, at det ulovlige produkt ikke når forbrugerne eller andre slutbrugere. Et påbud eller forbud tilpasses blandt andet efter produktets farlighed og fejlens alvorlighed. Eksempler på påbud eller forbud kan være at:
- Advare brugerne om de risici, der er ved produktet
- Afhjælpe forhold, som ikke er i overensstemmelse med reglerne
- Standse salget eller udlevering af produktet
- Tilbagetrække produktet fra markedet
- Tilbagekalde produktet fra brugerne
- Fjerne indhold om ulovlige produkter, fx på hjemmesider
- Midlertidigt forbud mod levering eller markedsføring af produktet
Du vil få en tidsfrist til at følge påbuddet samt til at sende dokumentation for, at påbuddet er efterkommet. Det er typisk 14 dage. Det kan dog være mindre, hvis der er alvorlig risiko for at komme til skade ved brug af produktet. Du skal have rettet op på fejl og mangler, inden tidsfristen udløber. Det har betydning for Sikkerhedsstyrelsens valg af reaktion, om påbuddet efterkommes af den erhvervsdrivende.
Inden et påbud vil du blive orienteret om problemet og have mulighed for at svare på vores henvendelse i en såkaldt partshøring. Det er en god idé at svare på partshøringen, uanset om du har bemærkninger eller ej.
Hvis der bliver solgt ulovlige produkter i fysiske butikker, kan Sikkerhedsstyrelsen kræve, at varerne bliver fjernet med det samme.
Både i fysiske butikker og online kan Sikkerhedsstyrelsen kontrollere, om butikken har fulgt påbuddet.
Hvis påbuddet ikke er fulgt, vil Sikkerhedsstyrelsen som udgangspunkt politianmelde virksomheden og indstille til bødestraf, forudsat at betingelserne for politianmeldelse er opfyldt.
Hvis påbuddet er efterkommet, afgør Sikkerhedsstyrelsen ud fra en konkret og individuel vurdering, om sagen skal politianmeldes eller den kan afsluttes med en advarsel.
Advarsel
Sikkerhedsstyrelsen har som afslutning på en sag mulighed for at tildele en advarsel ved en konstateret overtrædelse. En advarsel kan gives i kombination med et påbud eller forbud, der er efterkommet af den erhvervsdrivende. En advarsel er en mindre indgribende sanktion end en politianmeldelse, og det er en konkret vurdering af overtrædelsen og andre forhold i sagen, der afgør sanktionen.
Som eksempel kan nævnes en fejl eller mangel ved et produkt, der har medført en lav/middel risiko ved brugerens anvendelse, eller at der er mangler i mærkningen på produktet, herunder manglende advarsler, og hvor den erhvervsdrivende frivilligt eller efter et påbud har foretaget de nødvendige foranstaltninger for at bringe produktet i overensstemmelse med reglerne og ikke tidligere har begået en lignende overtrædelse.
Med en advarsel advares den erhvervsdrivende om, at der er konstateret en overtrædelse. Der foretages ikke politianmeldelse for den konkrete overtrædelse, men yderligere overtrædelser af reglerne kan medføre politianmeldelse.
Politianmeldelse med risiko for bøde eller fængselsstraf
Ved grove eller alvorlige overtrædelser af reglerne, kan Sikkerhedsstyrelsen foretage politianmeldelse med indstilling til bødestraf.
Det kan ske ved produkter, der har medført en høj risiko for brugerens sikkerhed eller sundhed, eller i gentagelsestilfælde. Som udgangspunkt vil der også vil ske politianmeldelse ved grove og alvorlige overtrædelser, selvom den erhvervsdrivende har foretaget nødvendige tiltag for at sikre regelefterlevelse og ikke tidligere er straffet for en lignende overtrædelse.
Foretages der politianmeldelse med indstilling til bøde, er udgangspunktet for en bøde ca. 50.000 kroner. Afhængig af sagens nærmere omstændigheder kan bødestørrelsen både blive højere og lavere. Den endelige bødestørrelse vil afhænge af politiets og domstolenes konkrete vurdering.
Blokering af hjemmeside eller platform
Hvis en virksomhed ikke følger Sikkerhedsstyrelsens påbud om at fjerne et farligt produkt kan Sikkerhedsstyrelsen anmode domstolene om, at adgangen til en hjemmeside eller en platform blokeres. Blokeringen sker med bistand fra internetudbydere.
Blokering kan også ske, uden at Sikkerhedsstyrelsen har givet et påbud først. Dette gælder hvor virksomhed på en hjemmeside eller platform gentagne gange har solgt farlige produkter. Her vil Sikkerhedsstyrelsen også kunne anmode domstolene om, at adgangen blokeres.