Der gælder stort set de samme krav for et fast tatoveringssted og et midlertidigt tatoveringssted, for eksempel i mobile tatoveringsvogne og på messer, festivaller og markedspladser.
Der er dog enkelte undtagelser til hygiejnekravene og kravene til opbevaring af tatoveringsblæk og tatoveringsudstyr. Desuden er der særlige regler om registrering.
Der er dog enkelte undtagelser til hygiejnekravene og kravene til opbevaring af tatoveringsblæk og tatoveringsudstyr. Desuden er der særlige regler om registrering.
Kravene til ikke faste tatoveringssteder
Generelt gælder kravene i tatoveringsloven og i bekendtgørelse nr. 966 af 27. juni 2018 om infektionshygiejne og forbrugerinformation på tatoveringssteder, uanset hvor der tatoveres.
Der er dog et par undtagelser jf. §12 i bekendtgørelsen:
- Der skal være adgang til en håndvask, der ikke er i nærheden af toiletter og som er indenfor en rækkevidde af 25 meter fra hver tatoveringsstation.
- Der skal være nem adgang til håndsæbe, hånddesinfektionsmiddel og engangs-papirhåndklæder.
- Uåbnet tatoveringsblæk, sterilt og rent tatoveringsudstyr skal opbevares i lukket opbevaring.
Link til Retsinformation.dk
Krav til registrering
Et midlertidigt tatoveringssted skal enten registreres som en enhed, fx en tatoveringsmesse, eller den enkelte tatovør skal være registreret med et TAST-nummer.
Information til kunderne
Der skal udleveres den lovpligtige patientinformation til kunden, inden du begynder tatoveringen.