Styrelse udsætter unge for fyrværkeriulykker i 5D
Nytåret er en festlig højtid med gallakjoler, jakkesæt, champagne, glimmer og fyrværkeri. Men for hundreder forvandler festen sig hvert år til et mareridt. Der er nemlig mellem 200 og 300, som kommer til skade med fyrværkeri i døgnet omkring nytår.
Sidste år lancerede Sikkerhedsstyrelsen en 360-graders video. Den gav danskerne muligheden for at opleve en fyrværkeriulykke på egen krop i virtual reality. I år går styrelsen skridtet videre med en næsten totaloplevelse af en ulykke – uden de livslange konsekvenser.
I kampagnevideoen har styrelsen udsat unge mænd for en 5D-oplevelse af en nytårsaften, som ender i en ambulance. Se videoen her.
- Det er især mænd og drenge mellem 15 og 35 år, som kommer galt af sted. Det er en risikovillig målgruppe, som ikke lytter til velmente råd og løftede pegefingre. Derfor går vi utraditionelt til værks for at nå dem med budskabet om, at de skal huske sikkerhedsbriller og holde afstand til fyrværkeriet, siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Cramon.
Hun understreger, at det ikke kun er folk, som tænder fyrværkeriet, der er i risikozonen.
- Sidste år var knap halvdelen af fyrværkeriofrene tilskuere. Derfor er det hamrende vigtigt også at huske sikkerhedsbrillerne og holde afstand, selvom man bare kigger på, uddyber kommunikationschefen.
Vind en 5D-oplevelse
Videoen bliver lanceret på sociale medier og i spot i tog og busser den 15. december, hvor fyrværkerisalget åbner.
Derudover har seks danskere mulighed for at vinde en lignende 5D-oplevelse den 27. december. Deltagerne bliver fundet i en konkurrence på Sikkerhedsstyrelsens Facebookside.
Konkurrencen går i gang den 17. december. Der bliver trukket seks vindere den 23. december.
Fakta om kampagnen
- Sikkerhedsstyrelsen har i en kampagnevideo udsat unge mænd for en fyrværkeriulykke i 5D – naturligvis uden, at de kom rigtigt til skade.
- Kampagnen bliver bredt ud på sociale medier og i busser og tog.
- Seks danskere har mulighed for at vinde en 5D-oplevelse den 27. december ved at deltage i konkurrencen på Sikkerhedsstyrelsens Facebookside.
- Sikkerhedsstyrelsen har også i år lavet en kampagne på YouTube og Snapchat, som er rettet mod børn mellem otte og 14 år.
- Derudover arbejder mere end 14.000 elever med de fem fyrværkeriråd i undervisningen i forbindelse med styrelsens skolekampagne.
Kampagner
Læs mere om årets fyrværkerikampagner
Fakta om fyrværkeriulykker
Sidste nytår kom 254 personer til skade på grund af fyrværkeri, heraf 36 alvorligt.
Ud af de 36 alvorligt sårede var 32 mænd.
Generelt er det mænd og drenge, som er mest udsatte. Ved årsskiftet 2016-17 var 75 % af de tilskadekomne drenge og mænd.
125, der tændte fyrværkeri, kom til skade, mens 118 tilskadekomne var tilskuere. Det viser tydeligt, at man også er udsat for ulykker, selvom man bare kigger på fyrværkeriet.
Kun 34% af de tilskadekomne havde sidste år sikkerhedsbriller på.