Sådan fungerer autorisationssystemet

Nogle håndværksarbejder kræver autorisation fra dem, der skal udføre opgaverne. Sikkerhedsstyrelsen har myndighedsansvar for autorisationer inden for el, vvs, gas og kloak samt nedrivning af materialer, der indeholder asbest.

Kravene for at få en autorisation

Det er virksomhederne, der får en autorisation, ikke medarbejderne. For at få en autorisation skal virksomheden bl.a. opfylde to grundlæggende krav:

1. Virksomheden skal have tilknyttet en godkendt fagligt ansvarlig i mindst 30 timer om ugen.

2. Virksomheden skal have et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem (KLS). KLS skal efterfølgende efterprøves og gengodkendes hvert 2. år.

Den fagligt ansvarlige skal sikre, at:

  1. Virksomhedens autorisationskrævende opgaver bemandes korrekt
  2. Medarbejderne instrueres tilstrækkeligt
  3. Der føres tilstrækkeligt tilsyn med arbejdets udførelse
  4. Arbejdet udføres i overensstemmelse med gældende regler og i overensstemmelse med virksomhedens kvalitetsledelsessystem.

Ud over de to grundlæggende krav er der krav om, at virksomheden, der ansøger om autorisation dokumenterer/bekræfter, at virksomheden ikke er under konkursbehandling/likvidation, har fysisk adresse i et medlemsland indenfor EU eller et land som EU har indgået aftale med om udøvelse af lovregulerede erhverv samt at de betaler gebyr.

Ligeledes er der krav til, hvordan den fagligt ansvarlige er tilknyttet virksomheden. Den fagligt ansvarlige skal være ansat med et opsigelsesvarsel på 3 måneder efter 6 måneders ansættelse, være eneindehaver af en enkeltmandsvirksomhed eller være deltager i et interessentskab eller i et kommanditselskab.

Kontrollen af virksomheder med en autorisation

Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med virksomhedernes autorisation. Virksomhederne gennemgår bl.a. hvert andet år en audit af en kontrolinstans, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. I denne audit gennemgås virksomhedernes kvalitetsledelsessystem, som er en gennemgang af om virksomheden overholder en del af reglerne om autorisation. En sådan audit resulterer enten i, at virksomhedens kvalitetsledelsessystem kan godkendes eller ikke kan godkendes. Kan det ikke godkendes, orienterer kontrolinstansen Sikkerhedsstyrelsen herom, hvorefter der igangsættes en proces med henblik på tilbagekaldelse af autorisationen.

Ud over dette fører Sikkerhedsstyrelsen kontrol, hvis vi bliver bekendt med, at virksomhederne ikke lever op til reglerne. Det kan f.eks. være oplysninger fra tilsyn, kontrolinstanser, borgere, anmeldelser mm.

Sikkerhedsstyrelsen har ikke hjemmel til at føre tilsyn med arbejde med vvs og kloak i Danmark. Det er kommunernes tekniske forvaltning, der har tilsynspligten på dette område.

Arbejdstilsynet fører tilsyn med arbejde med nedrivning af asbest.

Virksomhederne er forpligtet til at kontakte Sikkerhedsstyrelsen, hvis der sker ændringer i de forhold, der ligger til grund for autorisationen, herunder oplysninger om den fagligt ansvarlige.

Hvad skal der til, før Sikkerhedsstyrelsen fratager virksomheder deres autorisation?

Hvis en virksomhed ikke lever op til reglerne for autorisation eller hvis den fagligt ansvarlige ikke lever op til sine forpligtelser, vil Sikkerhedsstyrelsen partshøre virksomheden med henblik på at tilbagekalde virksomhedens autorisation.

Når der sendes en partshøring til en virksomhed, har de som udgangspunkt 14 dage til at sende os svar på vores observationer. Og det er på baggrund af deres svar, at vi kan træffe afgørelse om tilbagekald af virksomhedens autorisation.

Hvis en virksomhed ophører, kommer under konkursbehandling eller træder i likvidation, så bortfalder en autorisation. Ligeledes bortfalder en autorisation, hvis en virksomhed ikke længere har en fagligt ansvarlig eller hvis denne er fraværende i mere end 6 på hinanden følgende uger. Får Sikkerhedsstyrelsen oplysninger om dette fra 3. mand, vil der ske partshøring med henblik på bortfald af autorisationen.