Se her, hvordan processen er for at opnå autorisation.
Krav for at få autorisation
Virksomheder skal søge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen. En virksomhed kan ansøge om autorisation, når virksomheden opfylder to grundlæggende krav:
1) Virksomheden skal have et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem og
2) Virksomheden skal have en godkendt fagligt ansvarlig, der skal være tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen inden for virksomhedens normale forretningstid. Det betyder, at den fagligt ansvarlige skal være til stede i virksomheden for at sikre bemanding, instruktion og tilsyn med virksomhedens autorisationskrævende opgaver.
Læs mere
Kvalitetsledelsessystemet
Et kvalitetsledelsessystem er virksomhedens egenkontrolsystem. Kvalitetsledelsessystemet skal beskrive, hvordan virksomheden arbejder med nedrivning af asbestholdigt materiale og indeholde en slutevaluering af, om arbejdet er udført i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler om asbest.
Virksomheden kan vælge at få ekstern bistand til at udarbejde et kvalitetsledelsessystem eller udarbejde det selv. Når virksomheden har udarbejdet et kvalitetsledelsessystem, skal virksomheden ansøge en uafhængig kontrolinstans om at få kvalitetsledelsessystemet forhåndsgodkendt. Den uafhængige kontrolinstans skal være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Herefter godkender kontrolinstansen kvalitetsledelsessystemet og efterprøver det løbende.
Når kontrolinstanser er godkendt, vil de fremgå af oversigten, der findes via linket nedenfor. De første kontrolinstanser ventes godkendt i begyndelsen af august 2024.
Læs mere
Den fagligt ansvarlige
For at få en autorisation skal virksomheden have en godkendt fagligt ansvarlig. Virksomhedens fagligt ansvarlige skal sikre, at autorisationskrævende opgaver bemandes korrekt, at medarbejderne instrueres tilstrækkeligt, og at der føres tilstrækkeligt tilsyn med udførelse af arbejdet. Den fagligt ansvarlige skal også sikre, at arbejdet udføres i overensstemmelse med bl.a. asbestreglerne.
En person, som skal arbejde som fagligt ansvarlig, skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt til det. For at blive godkendt som fagligt ansvarlig skal vedkommende have:
1) den eksisterende 4-dages arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) i arbejde med nedrivning af asbestholdigt materiale med prøveaflæggelse (kompetencegivende prøve), og
2) en ny, supplerende arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) af 2 dages varighed for fagligt ansvarlige med prøveaflæggelse (autorisationsprøve).
Læs mere
Ansøg om autorisation
For at få eller opretholde en autorisation skal du som virksomhed opfylde to grundlæggende krav og dokumentere dem over for Sikkerhedsstyrelsen:
- Du skal have tilknyttet en godkendt fagligt ansvarlig i mindst 30 timer om ugen.
- Du skal have et godkendt kvalitetsledelsessystem (KLS)
Hvis den fagligt ansvarlige tidligere har været tilknyttet en anden autoriseret virksomhed, skal du være opmærksom på, at han skal afmeldes den virksomhed, inden han kan tilknyttes din virksomhed.
Når du søger om autorisation, skal du få en godkendt kontrolinstans til at forhåndsgodkende dit kvalitetsledelsessystem (KLS). Forhåndsgodkendelsen skal sendes ind sammen med din ansøgning.
Ved ansøgning om autorisation skal du betale et gebyr.