Virksomhedsautorisation

Hvor finder jeg mit autorisationsnummer?

Du finder dit autorisationsnummer på autorisationsregisteret. Hvis din virksomhed har en godkendelse på gasområdet, kan du finde dit godkendelsesnummer på godkendelsesregisteret.

Hvilke typer af autorisation findes der?

Der findes flere typer af autorisationer og godkendelser inden for el, vvs, kloak og gas. Vi har samlet de forskellige autorisationer og godkendelser i en liste.

Se liste over alle autorisationstyper og godkendelser.

Der er vedtaget en ændring til arbejdsmiljøloven, som betyder, at der fra 1. januar 2025 indføres autorisationskrav ved nedrivning af asbest. 

Hvordan søger jeg om autorisation til min virksomhed?

Hvis du vil søge om autorisation eller gasgodkendelse til din virksomhed, skal du sende en ansøgning.

Læs mere om, hvordan du får en virksomhedsautorisation.

Hvor lang tid tager det at behandle min ansøgning?

Vi gør hver dag vores bedste for at have så korte sagsbehandlingstider, som muligt.

Du skal holde øje med din e-boks, da vi henvender os til dig den vej; både hvis vi har brug for flere oplysninger, og når vi er klar med en afgørelse.

Der er i bekendtgørelsen en regel om stiltiende accept. Det betyder, at hvis du ikke har hørt fra os inden for 60 dage, efter at vi har modtaget din ansøgning, kan du anse din godkendelse for givet.

Det kræver dog, at al nødvendig dokumentation er sendt til os sammen med ansøgningen. Fristen kan forlænges en gang, hvis sagens kompleksitet berettiger det.

Hvilke krav skal jeg opfylde for at få en virksomhedsautorisation?

For at få en virksomhedsautorisation eller en godkendelse på gasområdet, skal du have en forhåndsgodkendelse af dit kvalitetsledelsessystem (KLS) samt en fagligt ansvarlig, der er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen og ansat i mindst 30 timer om ugen.

Husk, hvis den fagligt ansvarlige tidligere har været tilknyttet en anden autoriseret virksomhed, skal han afmeldes den virksomhed, inden han kan tilknyttes din virksomhed.

Læs mere om, hvordan du søger om en virksomhedsautorisation.

Hvilke krav skal jeg opfylde for at få en delautorisation?

En del-autorisation er en autorisation inden for en afgrænset del af et autorisationsområde. For at få en delautorisation skal du opfylde de samme krav, som gælder til en fuld autorisation. 

Du skal have en forhåndsgodkendelse af dit kvalitetsledelsessystem (KLS) samt en fagligt ansvarlig, der er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen til del-autorisationsområdet og ansat i mindst 30 timer om ugen.

Husk, hvis den fagligt ansvarlige tidligere har været tilknyttet en anden autoriseret virksomhed, skal han afmeldes den virksomhed, inden han kan tilknyttes din virksomhed.

Hvad må jeg kalde min virksomhed?

Hvis din virksomhed har opnået autorisation eller en virksomhedsgodkendelse på gasområdet, må du gerne reklamere med at være autoriseret installatør i dit firmanavn.

Hvis din virksomhed derimod ikke har opnået autorisation, må du ikke ved annoncering eller på anden måde foretage noget, der er egnet til at vække forestilling om, at din virksomhed har autorisation. Det beror altid på en konkret vurdering, hvornår et forhold er egnet til at vække forestilling om autorisation. Anvendelsen af betegnelsen vvs-installatør, vand- og sanitetsmester, elinstallatør, kloakmester eller asbestnedrivningsfirma samt annoncering med disse betegnelser på hjemmesider og i annoncer mv. kan være i strid med reglerne. Ligeledes kan anvendelse af begreberne vvs, el, vand- og sanitet samt kloak eller asbest i annonceringen efter omstændighederne indebære en overtrædelse. Derudover kan brug af billeder, der viser autorisationskrævende arbejde være i strid med bestemmelsen i autorisationsloven.

Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte Sikkerhedsstyrelsen på sik@sik.dk eller 33732000.

Kan jeg få en bibeskæftigelsesautorisation?

Nej, det er ikke længere muligt at få en bibeskæftigelsesautorisation.

De virksomheder, der pr. 2. juni 2014 havde en bibeskæftigelsesautorisation, kan beholde den. Hvis autorisationen ophører af den ene eller anden årsag, er det ikke muligt at få en ny bibeskæftigelsesautorisation.

Kan jeg lave ændringer til min bibeskæftigelsesautorisation?

Du kan ændre, om du ønsker et CVR-nr. tilknyttet eller ej.

Har din enkeltmandsvirksomhed fået tilknyttet et CVR-nummer, skal du kontakte Sikkerhedsstyrelsen. Vær opmærksom på, at tilknytningen af et CVR-nummer betyder, at dit kvalitetsledelsessystem (KLS) skal endeligt godkendes af en kontrolinstans, inden der er gået 6 måneder. Derefter skal dit KLS auditeres og gengodkendes med et interval, der ikke overstiger 2 år.

Ønsker du ikke længere at have tilknyttet et CVR-nummer, skal du også kontakte Sikkerhedsstyrelsen. Her skal du vedlægge dokumentation for ophør af CVR-nummer og dokumentation for, at dit KLS er gyldigt på ændringstidspunktet. Du skal fortsætte med at sørge for, at dit KLS auditeres og gengodkendes med et interval, der ikke overtiger 2 år.

Hvis du ønsker at ændre din bibeskæftigelse til en hovedbeskæftigelse med samme CVR-nummer, skal du sende en ny virksomhedsansøgning. Hvis du har et gyldigt kvalitetsledelsessystem, kan du bruge det i stedet for en forhåndsgodkendelse.

Hvad gør jeg, hvis den fagligt ansvarlige er afgået ved døden?

Hvis din virksomhed kun har tilknyttet én fagligt ansvarlig, og denne afgår ved døden, betyder det, at autorisationen bortfalder pr. dødsdagen.

Du har pligt til straks at oplyse Sikkerhedsstyrelsen om dødsfald hos en fagligt ansvarlig.

Hvis du ønsker fortsat at udføre autorisationskrævende arbejde, vil du kunne opnå en dispensation fra kravet om fagligt ansvarlig i op til 3 måneder efter dødsdagen. Det kræver, at du sender en ansøgning om ny autorisation eller virksomhedsgodkendelse samt en dispensationsansøgning.

Hvis fagligt ansvarlig er virksomhedsejer i en enkeltmandsvirksomhed, kan dette betyde at virksomheden ophører ved dødsfald og autorisationen vil bortfalde.

 

Må jeg bruge udenlandsk arbejdskraft i min virksomhed?

Som virksomhedsejer er det helt op til dig, hvem du ansætter.

Hvis du ønsker at ansætte en udlænding som fagligt ansvarlig, skal han - ligesom en dansk fagligt ansvarlig - godkendes af Sikkerhedsstyrelsen først.

Læs mere om autorisation og godkendelse som fagligt ansvarlig for udenlandske virksomheder og personer.

Hvordan ved jeg, hvem der er registreret som fagligt ansvarlig i min virksomhed?

Du kan dokumentere overfor din kontrolinstans, hvem der er den fagligt ansvarlige i din virksomhed via Mit Virk. Her logger du ind med virksomhedens NemID eller medarbejdersignatur.

Det er ikke muligt at se i autorisationsregisteret, hvem der er fagligt ansvarlig i en virksomhed.

Kan min virksomhed søge om dispensation fra kravet om fagligt ansvarlig?

Det er i nogle tilfælde muligt at søge om en dispensation fra kravet om fagligt ansvarlig. Det er vigtigt, at din virksomhed søger om dispensationen, inden din nuværende fagligt ansvarlige stopper i virksomheden.

Læs mere om dispensation fra kravet om fagligt ansvarlig.

Hvordan ændrer jeg, hvem der er fagligt ansvarlig i min virksomhed?

Hvis du ansætter en ny fagligt ansvarlig i din virksomhed, skal du sende en ændringsblanket til os. Husk, du skal sende ændringsblanketten inden ændringen sker.

Udfyld blanket om ændringer.

Hvor længe må min fagligt ansvarlige holde ferie?

Din fagligt ansvarlige må ikke være væk på grund af ferie, sygdom eller orlov i mere end 6 uger i træk.

Hvis du kan se, at din fagligt ansvarlige vil være væk i mere end de 6 uger, skal du søge om en dispensation til at arbejde uden fagligt ansvarlig i en periode. Ansøgningen skal sendes til os inden 6 ugers perioden udløber, hvis du vil beholde din autorisation.

Udfyld ansøgning om dispensation.

Kan jeg indleje medarbejdere i min virksomhed?

Ja, hvis du har et større projekt, der kræver flere medarbejdere, end du normalt har ansat i din virksomhed, er det muligt at lave en indlejningsaftale med en anden virksomhed, så du kan have flere medarbejdere til rådighed.

Der skal være tale om en nærmere afgrænset periode eller et bestemt projekt.

Der skal ligge en skriftlig aftale mellem din virksomhed og den anden virksomhed. Aftalen skal ligge i dit kvalitetsledelsessystem (KLS), så du til enhver tid kan dokumentere det over for din kontrolinstans.

Det er ikke muligt at indleje en fagligt ansvarlig.

Hvordan ændrer jeg navn eller adresse på min virksomhed?

Hvis din virksomhed med cvr-nummer har ændret navn eller adresse, får Sikkerhedsstyrelsen direkte besked fra cvr-registeret. Hvis din virksomhed ikke har cvr-nummer, skal du sende en ændringsblanket til os. Blanketten findes på www.virk.dk

Udfyld blanket om ændringer.

Har det betydning for min autorisation, hvis jeg skifter fra enkeltmandsvirksomhed til en anden selskabsform?

Hvis din virksomhed ændres fra enkeltmandsvirksomhed til fx ApS eller A/S, skifter den CVR-nummer.

Et skift af CVR-nummer vil altid betyde, at du skal søge en ny autorisation, da autorisationen knytter sig til CVR-nummeret.

Når du søger om autorisation til den nye virksomhed, vil den gamle blive lukket.

Skal jeg som autoriseret virksomhed stille en bankgaranti?

Nej, det er ikke længere et krav til autoriserede VVS- og kloak virksomheder, at de skal stille en bankgaranti for at have en autorisation. Kravet blev afskaffet 1. januar 2007.

For virksomheder, der var autoriserede før 1. januar 2007, blev der fastsat en overgangsordning, som betød, at sikkerhedsstillelsen skulle gælde i 2 år efter, at kravet om sikkerhedsstillelse blev ophævet.

Sikkerhedsstyrelsen frigav pr. 1. januar 2009 alle garantier/deponeringer.

Hvordan afmelder jeg min autorisation?

Hvis du ikke længere ønsker en autorisation, skal du afmelde den over for Sikkerhedsstyrelsen. Det kan du gøre ved at sende en ændringsblanket og oplyse pr. hvilken dato, du ønsker at afmelde din autorisation.

Udfyld blanket om ændringer.

Det er ikke nok, at du blot giver din kontrolinstans besked om, at du vil afmelde din autorisation.

Kan jeg færdiggøre og færdigmelde arbejde, der er påbegyndt af en anden virksomhed?

Hvis det stykke arbejde, der allerede er lavet, er udført af en autoriseret virksomhed, så er det muligt at gøre arbejdet færdigt, hvis den første virksomhed enten nægter eller er ude af stand til at gøre det.

Din virksomhed overtager derved ikke ansvaret for det udførte arbejde, men skal foretage en gennemgang af installationen med henblik på at sikre, at den lever op til de gældende regler på området.

Det er vigtigt, at du udfylder en færdiggørelsesblanket, hvis din virksomhed skal gøre et arbejde færdigt for en anden virksomhed.

Hvorfor kan jeg ikke logge på min virksomhedsprofil?

Vi har udviklet et nyt autorisationsregister, som integrerer med CVR-registeret. Det betyder, at vi har nedlagt virksomhedsprofilen. Det betyder derfor, at du ikke længere kan tilføje kontaktoplysninger til din virksomhed, når den vises i autorisationsregisteret.

Hvis du har spørgsmål til virksomhedsprofilen, er du velkommen til at kontakte os.

Hvilke virksomhedsgodkendelser findes der på gasområdet?

Der findes tre særlige virksomhedsgodkendelser på gasområdet. De dækker over arbejde, der falder uden for autorisationsområdet:

  1. Store gasfyrede anlæg over 135 KW og gasinstallationer med procesudstyr
  2. Gasdrevne motoranlæg
  3. Gasdrevne turbiner

Hvis du arbejder inden for et af disse tre områder, skal du stadig godkendes af Sikkerhedsstyrelsen, og reglerne i denne vejledning omfatter derfor også dig.