Sikkerhedsstyrelsen lader kampagne gå i sort for at mindske antallet af fyrværkeriulykker
En kampagne helt uden billeder og udelukkende i sort/hvid. Det er resultatet af Sikkerhedsstyrelsens samarbejde med bureauet Montgomery om at nå især tilskuere, som ikke tænker over, at også de kan blive ramt af fyrværkeri midt i nytårets festligheder.
”Tilskuere kommer også til skade med fyrværkeri – og det gælder både de, som står og ser på affyringen og de, som blot passerer tilfældigt forbi. Faktisk er 40 procent af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker tilskuere. Det er et vigtigt budskab. Ikke kun unge og dumdristige ender deres nytårsfest på skadestuen”, fortæller direktør i Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby.
Følgerne kan være voldsomme. Øjenskader ved fyrværkeriulykker er noget, der fylder i vores fælles bevidsthed, og det er der god grund til. Med kampagnens budskab ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’, sætter Sikkerhedsstyrelsen fokus på, hvad det betyder at miste synet.
”Selvom du kun står i baggrunden nytårsaften for at nyde det smukke syn af farverig fyrværkeri, skal du huske at beskytte dine øjne, når nytårsraketterne skal affyres. I Dansk Blindesamfund ønsker vi ikke flere medlemmer med fyrværkeriskader, så hellere sikkerhedsbriller en gang om året end en blindestok hver dag resten af livet”, siger landsformanden i Dansk Blindesamfund, Ask Løvbjerg Abildgaard.
Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagner har igennem årene fået opmærksomhed. Det skyldes naturligvis, at formålet er vigtigt, nemlig at mindske antallet af alvorlige fyrværkeriulykker. Men det kan også hænge sammen med, at Sikkerhedsstyrelsen målretter de vigtige budskaber tydeligt:
”Vi læner os op ad tal og indsigter hvert eneste år. Så vi ved, hvem der er sårbare i forhold til at glemme de gode råd, og vi kender efterhånden de enkelte målgrupper ret godt. Vi ved, at det handler om at ramme målgrupperne, hvor de er mest åbne. For nogle er det på humor, for nogle er det på følelser, og for andre er det forbilleder, de skal høre budskabet fra. Årets kampagne målrettet tilskuerne taler direkte ind i vores følelser, når vi er til stede ved for eksempel en fødsel”, siger Lone Saaby.