Tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter kommer under brugernes lup

Publiceret d. 14. oktober 2022
Der udarbejdes hvert år mere end 80.000 tilstandsrapporter og et tilsvarende antal elinstallationsrapporter i Danmark i forbindelse med salg af boliger. Rapporterne fik en ny udformning i 2020, og nu vil Sikkerhedsstyrelsen gerne høre brugernes mening om rapporterne. Er de forståelige, er informationerne relevante og har huskøbere og hussælgere tillid til rapporterne?
Dekoration: Grafisk fremstilling af rapporter og person, der lytter
Undersøgelse af tilstands- og elinstallationsrapporter

I de kommende uger vil ejendomsmæglere over hele Danmark opfordre kunder, der er i gang med at købe eller sælge en bolig, til at svare på et spørgeskema fra Sikkerhedsstyrelsen. Spørgeskemaet er online, og ejendomsmæglerne sender et brev fra Sikkerhedsstyrelsen med link til spørgeskemaet til deres kunder. De har mulighed for at svare i perioden frem til 14. november.

- Tilstandsrapporterne og elinstallationsrapporterne blev grundlæggende ændret i efteråret 2020, blandt andet med en helt ny vurderingsskala. Inden de ny rapporter blev taget i brug, fik vi input fra nogle huskøbere og -sælgere, men nu har rapporterne været i brug så længe, at vi gerne vil have en status på anvendeligheden, siger produktchef Kirstine Gottlieb fra Sikkerhedsstyrelsen.

Hun understreger, at det blandt andet drejer sig om, hvor forståelige rapporterne er og om husejernes mulighed for at anvende rapporterne som andet end grundlag for at tegne en ejerskifteforsikring.

- Vi vil gerne stille skarpt på forbrugernes oplevelser med rapporterne. Intentionen med at ændre rapporterne i 2020 var, at de skulle være lettere at forstå for huskøbere og -sælgere, men også at de skulle kunne bruges ud over selve handelsøjeblikket. Nu har vi brug for at få afdækket, om det er lykkedes eller der er brug for tilpasninger, siger Kirstine Gottlieb.

Hun håber, at det vil lykkes at få omkring 1000 huskøbere og -sælgere til at besvare spørgeskemaet.

- De får måske ikke selv direkte glæde af resultaterne, men de kan hjælpe andre til at få de bedst mulige tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter. Hvis det viser sig, at noget kan gøres bedre i rapporterne, er vi klar til at ændre det, understreger Kirstine Gottlieb.