Sådan foregår virksomhedsbaseret markedsovervågning

Udgangspunktet er, at Sikkerhedsstyrelsen kommer på tilsyn i en virksomhed. Her foregår markedsovervågningen med udgangspunkt i konkrete produkter, men der vil også være dialog om, hvad virksomheden generelt kan gøre for at leve op til forpligtelserne om produktsikkerhed.

Udgangspunkt i produkter

Den virksomhedsbaserede markedsovervågning skal skabe større sammenhæng for virksomheder ved kontrollen af produktsikkerhed. Sikkerhedsstyrelsen vil under besøg i en virksomhed tage udgangspunkt i kontrol med et eller flere konkrete produkter. Det kan være produkter, som bliver udtaget under besøget, eller det kan være produkter, der er udtaget forud for besøget, eventuelt inden for det seneste år.

Dialog om produktsikkerhed

Kontrollen af produkter bliver fulgt op af dialog om virksomhedens indsats for at leve op til forpligtelserne til produktsikkerhed. Det kan for eksempel være i form af egenkontrolindsatser, registrering og håndtering af produktsikkerhedsklager samt processer ved tilbagekaldelse af usikre produkter og orientering til forbrugere og myndigheder.

Den virksomhedsbaserede markedsovervågning skal bidrage til at sikre effektiv vejledning til virksomheder om produktsikkerhedsregler, ansvar og forpligtelser mv. og styrke virksomhedernes egen indsats omkring produktsikkerhed.

Markedsovervågningen kan foregå både hos fabrikanter, importører og distributører. Niveauet afpasses altid efter virksomhedens rolle i omsætningsleddet og ud fra kravene i love, bekendtgørelser eller forordninger, som gælder for det konkrete produktområde. Reglerne kan findes her på www.sik.dk.

Ramme for tilsynsbesøg

Markedsovervågningen og tilsynsbesøget kan blandt andet indeholde dette:

  • Vi kontrollerer de udtagne produkter for eksempelvis CE-mærkning, EU-overensstemmelseserklæring, ydeevnedeklaration og teknisk dokumentation, fx testrapporter. Har produktet været sendt til test på et laboratorium, gennemgår vi resultaterne med virksomheden.
     
  • Efter gennemgangen af produkterne spørger vi mere generelt ind til virksomhedens håndtering af dokumentationen for produkter inden for virksomhedens øvrige produktkategorier.
     
  • Er virksomheden fabrikant eller importør af nogle af produkterne, spørger vi ind til de metoder, der knytter sig til disse roller i omsætningsleddet. 
     
  • Vi beder virksomheden fremvise, hvordan klager vedrørende produktsikkerhed registreres og hvordan de anvendes til fremadrettet at forbedre produktsikkerheden.
     
  • Vi spørger ind til virksomhedens fremgangsmåde, hvis et produkt viser sig ikke at leve op til produktsikkerhedsreglerne. Det kan være interne processer i forbindelse med tilbagetrækning, tilbagekaldelse og orientering til myndigheder og forbrugere, og det kan også være eksempler på konkrete tilbagetrækningssager. 

Virksomheder kan forberede et tilsynsbesøg ved at sætte sig ind i de regler, som gælder for virksomhedens rolle i omsætningsleddet.
 

Afrapportering

Umiddelbart efter besøget vil der blive givet en mundtlig afrapportering fra Sikkerhedsstyrelsens medarbejdere. Efter tilsynsbesøget vil der blive sendt et brev med opfølgning på besøget.

Regler og produktområder

Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med en lang række produktområder. Produktområder er omfattet af følgende lovgivning.

Lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning med senere ændringer

Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed, jf. § 9, stk. 3, for følgende produkter omfattet af § 2, stk. 1:

  • Generel produktsikkerhed, jf. nr. 1.
  • Maskiner, jf. nr. 2.
  • Atex, jf. nr. 3.
  • Elevatorer, jf. nr. 4.
  • Trykbærende udstyr, jf. nr. 5.
  • Transportabelt trykbærende udstyr, jf. nr. 6.
  • Simple trykbeholdere, jf. nr. 7.
  • Aerosoler, jf. nr. 8.
  • Elektrisk materiel, jf. nr. 9.
  • Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, jf. nr. 10.
  • Legetøj, jf. nr. 11.
  • Metrologi, jf. nr. 13-19.
  • Mærkning af fodtøj, jf. nr. 21.
  • Færdselsrelaterede produkter, jf. nr. 22-36.
  • Mærkning af tekstilprodukter, jf. nr. 37.
  • Tovbaneanlæg, jf. nr. 38.
  • Personlige værnemidler, jf. nr. 39.
  • Gasapparater, jf. nr. 40.

Sikkerhedsstyrelsen er endvidere kontrolmyndighed på følgende produkter omfattet af § 2, stk. 2:

  • Elektrisk materiel, jf. nr. 1.
  • Gasmateriel, jf. nr. 2.
  • Måleinstrumenter, jf. nr. 3.
  • Færdselsrelaterede produkter, jf. nr. 4.
  • Cykler, jf. nr. 5.
  • Styrthjelme, jf. nr. 6.
  • Sikkerhedsudstyr til børn i biler m.v., jf. nr. 7.
  • Små motoriserede køretøjer, jf. nr. 8.
  • Advarselsanordninger, jf. nr. 9.

Lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022 om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf. § 32.

Bekendtgørelse nr. 1689 af 15. december 2015 om fritidsfartøjer og personlige fartøjer med senere ændringer
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for fritidsfartøjer, jf. § 42, stk. 2.

Bekendtgørelse nr. 1465 af 28. juni 2021 om markedsføring, salg og markedskontrol af byggevarer
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for byggevarer og byggevarer i kontakt med drikkevand, jf. § 7, stk. 1.

Lovbekendtgørelse nr. 1736 af 26. august 2021 om våben og eksplosivstoffer m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for udgangsstoffer til eksplosivstoffer, jf. § 1, stk. 8.

Sikkerhedsstyrelsen er også kontrolmyndighed på området for eksplosivstoffer til civil brug, jf. § 1, i bekendtgørelse nr. 862 af 24. juni 2018 om ændring i forretningernes fordeling mellem ministrene.

Lovbekendtgørelse nr. 2166 af 19. november 2021 om miljøvenligt design af energirelaterede produkter
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for ecodesign, jf. § 10, stk. 1.

Lovbekendtgørelse nr. 186 af 2. februar 2022 om supplerende bestemmelser til forordning om opstilling af rammer for energimærkning m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på områder for produktenergimærkning, jf. § 2.

Lovbekendtgørelse nr. 1489 af 18. juni 2021 om tobaksvarer m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for tobaksvarer m.v., jf. § 32, stk. 1 og 2.

Lovbekendtgørelsen nr. 1876 om elektroniske cigaretter m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for elektroniske cigaretter m.v., jf. § 19, stk. 1.