Sådan fungerer track and trace, når du er transportør

Her kan du se kravene til dig, der transporterer tobaksvarer. Disse krav gælder, hvis du omlader tobaksvarer undervejs på transporten. Tilsvarende krav gælder, hvis du leverer tobaksvarer med salgsvogn til detailsalgssteder.
Indholdet er senest revideret 26. april 2024

Din virksomhed skal være registreret

Din virksomhed skal være registreret, hvis

  • virksomheden transporterer tobaksvarer, der omlades mellem to transportmidler eller er i forbindelse med fragtcentre, hvor der sker omladning.
  • du driver et transportcenter, hvor der omlades tobaksvarer.
  • du leverer tobaksvarer med en salgsvogn til detailsalgssteder.

Al transport skal registreres

Alle former for transportører skal registreres, hvis du foretager omladning af tobaksvarer. Det vil sige omladning mellem to transportmidler, både når det gælder transport med lastbil, skib, jernbane, bil, fly, postvæsen mm. Transportmidlet skal kunne identificeres entydigt med for eksempel nummerplade, tog- eller flynummer eller skibsnavn. Der er ligeledes krav om registrering og rapportering, hvis du leverer varer med salgsvogn til detailsalgssteder.

Fra 20. maj 2024 skal alle tobaksvarer kunne spores

Fra 20. maj 2019 gælder sporbarhedskravene i EU for cigaretter og rulletobak. Fra 20. maj 2024 vil der være de samme krav for øvrige typer af tobaksvarer.

Registrer din virksomhed

Det er gratis at blive registreret. Din virksomhed får et FID-nummer, når den er registreret.

Du skal registrere din virksomhed i et registreringssystem, der drives af ID-udstederen Worldline SA på vegne af Sikkerhedsstyrelsen.

Registrer hvad der sker med tobaksvarerne

Som transportør, skal du indberette, hvor og hvornår du omlader tobaksvarer og angive stedets ID-oplysninger (FID). Rapporteringen skal omfatte, hvornår tobaksvarerne ankommer til et anlæg (f.eks. et lager) og hvornår de bringes derfra. Desuden skal du rapportere, hvilken transportform der omlades til og angive, hvordan det ny transportmiddel kan identificeres, for eksempel med nummerplade. I rapporteringen skal der også indgå, hvad der er tobaksvarernes endelige destination.

Du skal desuden rapportere, hvilke produkter der bliver omladet. Det gør du med en liste over produkternes ID-oplysninger.

Levering af tobaksvarer med en salgsvogn

Hvis du har en salgsvogn, som leverer tobaksvarer til detailsalgssteder, skal salgsvognen registreres og have et FID-nummer.

Tidskrav på rapportering af oplysninger til EU-registeret

Disse oplysninger skal indrapporteres inden for højst tre timer:

  • Påsætning af ID-numre på enkeltpakninger
  • Påsætning af ID-numre på sampakninger
  • Modtagelse af tobaksprodukter i en virksomhed

Disse oplysninger skal rapporteres inden for 24 timer, før tobaksvarerne håndteres:

  •  Afsendelse af tobaksprodukter fra en virksomhed
  • Omladning
  • Opdeling af sampakninger
  • Levering til flere salgssteder med salgsvogn

Spørgsmål til registreringen

Hvis du har problemer med registreringssystemet, skal du kontakte ID-udstederen Worldline SA. Det kan ske via kontaktoplysninger i registreringssystemet eller via email dl-dk-servicedesk.ext@worldline.com eller tlf. 3136 3874.

Spørgsmål til rapportering af tobaksvarers bevægelser

Hvis du har problemer med at rapportere tobaksvarers bevægelser, skal du kontakte Dentsu, der leverer det primære datalager i EU. Du kan finde kontaktoplysninger på https://eu-secondary.dentsuaegistracking.com/resources/

Spørgsmål til track and trace

Har du spørgsmål til sporbarhedssystemet for tobaksvarer, skal du kontakte Sikkerhedsstyrelsen. Det kan ske via email til sik@sik.dk eller på tlf. 3373 2000.