Tilgængelighed for produkter og tjenester

Produkter og tjenester skal kunne bruges af flest mulig mennesker – uanset funktionsnedsættelser eller handicap. Fra d. 28. juni 2025  er der krav til, at produkter og tjenester skal være tilgængelige. 


Eksempler på tjenester, der skal være tilgængelige: E-bøger, Webshops, Banktjenester 
 

Eksempler på produkter, der skal være tilgængelige: Betalings-, bank- og billetautomater 

Dit ansvar som...

Du er tjenesteyder, hvis du leverer en medietjeneste i EU. For eksempel en webshop.

Udfold alle

Tjek om din virksomhed er omfattet af tilgængelighedsloven


Tilgængelighedskravene gælder som udgangspunkt for alle virksomheder, der handler med produkter eller leverer tjenester til forbrugere, som er omfattet af tilgængelighedsloven. 
 

Loven stiller færre krav til mikrovirksomheder 

Virksomheder med færre end ti ansatte og en årlig omsætning eller samlet årlig balance på mindre end 2 mio. euro er mikrovirksomheder. Mikrovirksomheder skal ikke opfylde tilgængelighedskravene i samme omfang som andre virksomheder. 

Det betyder f.eks., at mikrovirksomheder, der handler med produkter, er underlagt en lempeligere dokumentationspligt.

Tjenester fra mikrovirksomheder er helt undtaget fra tilgængelighedskravene, og skal derfor ikke leve op til tilgængelighedskravene. Det er virksomhedens senest afsluttede regnskabsår, der danner grundlaget for vurderingen af, om der er tale om en mikrovirksomhed. En virksomhed ændrer først status til eller fra mikrovirksomhed, når to på hinanden følgende årsregnskaber viser en relevant ændring i antallet af ansætte og årlig balance.  Er virksomheden nyetableret, uden et afsluttet regnskab, foretages i stedet et skøn i løbet af regnskabsåret.

Mikrovirksomheder skal ikke opfylde tilgængelighedskravene i samme omfang som andre virksomheder. Det betyder f.eks., at mikrovirksomheder, der handler med produkter, er underlagt en lempeligere dokumentationspligt.

Tjenester fra mikrovirksomheder er helt undtaget fra tilgængelighedskravene, og skal derfor ikke leve op til tilgængelighedskravene. Mikrovirksomheder der laver tjenester opfordres dog til at opfylde tilgængelighedskravene i det omfang, det er muligt.

Tjek om dine tjenester er omfattet af tilgængelighedsloven


Hvis din virksomhed skal levere tilgængelige tjenester, kan der stadig være undtagelser for loven, som du kan benytte dig af. 

Tilgængelighedskravene gælder ikke, hvis 

  • det kræver en væsentlig ændring af tjenesten, så tjenestens grundlæggende egenskaber skal ændres. 
  • kravene medfører en uforholdsmæssig stor byrde for dig som erhvervsdrivende.


Undtagelse som følge af en grundlæggende ændring

Tilgængelighedsloven opstiller ikke kriterier for, hvad en ”væsentlig ændring af en tjeneste” betyder. Du skal selv vurdere, om det er aktuelt for din tjeneste. Du skal altså kunne argumentere for, at netop din tjeneste vil skulle ændres helt grundlæggende for at blive tilgængeliggjort. 

Er der f.eks. tale om et smartwatch, vil der være visse fysiske begrænsninger for at overholde krav til produktets brugergrænseflade og funktionsdesign. Det vil f.eks. ikke være muligt at have et tastatur, der forsynes med taktile tegn, uden at dette vil kræve en væsentlig ændring af produktets grundegenskab. Dette skyldes, at det vil være en forudsætning for brugen af et smartwatch, at det kan bæres om en persons håndled.
 

Undtagelse som følge af en uforholdsmæssig stor byrde

Tilgængelighedsloven opstiller kriterier for at vurdere, om det er en uforholdsmæssig stor byrde at gøre produktet eller tjenesten tilgængelig. 

Der er 3 hovedkriterier: 


1. Forholdet mellem omkostninger for at opfylde kravene og de samlede omkostninger ved at udbyde produktet eller tjenesten.
 
Vurderingen skal tage hensyn til både organisatoriske engangsomkostninger og løbende produktions- og udviklingsomkostninger. 

Organisatoriske engangsomkostninger er udgifter til:

  • yderligere ressourcer med ekspertise inden for tilgængelighed
  • uddannelse eller ansættelse af arbejdskraft med kompetencer inden for tilgængelighed
  • omkostninger til omlægning i produktudviklingen eller leveringen af tjenester
  • udarbejdelse af vejledningsmateriale om tilgængelighed
  • at forstå lovgivningen om tilgængelighed

Løbende produktions- og udviklingsomkostninger er omkostninger til:

  • design af produktets eller tjenestens tilgængelighedsfunktionaliteter  
  • fremstillingsprocesserne, der er påløbet undervejs
  • test af produktets eller tjenestens tilgængelighed
  • at udarbejde dokumentation

2. Forholdet mellem de anslåede omkostninger og fordele for din virksomhed og den anslåede fordel for personer med handicap.

3. Forholdet mellem omkostninger til tilgængelighed og din virksomheds nettoomsætning.

Vurderingen skal tage hensyn til både organisatoriske engangsomkostninger og løbende produktions- og udviklingsomkostninger.

Organisatoriske engangsomkostninger er omkostninger til:

  • yderligere ressourcer med ekspertise inden for tilgængelighed
  • uddannelse eller ansættelse af arbejdskraft med kompetencer inden for tilgængelighed
  • omkostninger til omlægning i produktudviklingen eller leveringen af tjenester
  • udarbejdelse af vejledningsmateriale om tilgængelighed
  • at forstå lovgivningen om tilgængelighed

Løbende produktions- og udviklingsomkostninger er omkostninger til:

  • design af produktets eller tjenestens tilgængelighedsfunktionaliteter  
  • fremstillingsprocesserne, der er påløbet undervejs
  • test af produktets eller tjenestens tilgængelighed
  • at udarbejde dokumentation

Implementér tilgængelighed


Tilgængelighed betyder, at et produkt eller en tjeneste designes på en måde, hvor flest mulige mennesker kan finde, tilgå og bruge produktet eller tjenesten uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Dermed er der mange måder, hvorpå tilgængeligheden af produkter eller tjenester kan øges. 

Tilgængelighed kan f.eks. opnås ved, at information gives gennem mere end én sensorisk kanal, f.eks. i form af undertekster til en video eller taktile elementer på et tastatur. 
 

Spørgsmål og svar om implementering af tilgængelighed
 

Er der krav til bestemte funktioner på en hjemmeside?

Der er ikke krav til bestemte funktioner på hjemmesider, men hjemmesider med en relation til en tjeneste skal gøres tilgængelige på en ensartet og hensigtsmæssig måde. Det følger af de generelle tilgængelighedskrav til alle tjenester.

Mange hjemmesider er også e-handelstjenester, som i sig selv skal overholde tilgængelighedskravene. Ligesom e-bøger skal e-handelstjenester også leve op til de generelle tilgængelighedskrav. 

F.eks. skal der gives oplysninger om tjenesternes funktioner. Derudover skal e-handelstjenester f.eks. levere oplysninger om de tjenester, der leveres igennem e-handelstjenesten – f.eks. levering af e-bøger.

Se flere krav i bilag 1 i  Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester 
 

Betyder tilgængelighed også, at sproget skal være enkelt eller simpelt?

Nej, tilgængelighedsloven indeholder ikke regler om enkelt eller simpelt sprog. Men det følger f.eks. af de generelle tilgængelighedskrav til alle tjenester, at der skal gives oplysninger om tjenesternes funktion. Det indebærer bl.a., at tjenesteyderen skal give elektroniske oplysninger, der er nødvendige i forbindelse med levering af tjenesten, på en ensartet og hensigtsmæssig måde ved at gøre dem opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste.
 

Er der standarder og krav til min tjeneste?

Der er ikke konkrete krav til den enkelte tjeneste. Kravet er, at de oplysninger, du skal levere om din tjeneste, skal være tilgængelig gennem mere end en sensorisk kanal. Altså tilgængelig gennem to sanser som for eksempel syn og hørelse. 

Du kan søge inspiration til at sikre tilgængelighed i en række internationale standarder og retningslinjer.

Internationale ressourcer inden for tilgængelighed: 


W3C-specifikationer for webindhold

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 

Web Accessibility Initiative - Accessible Rich Internet Applications
 

W3C-specifikationer for EPUB-indhold

EPUB Accessibility 1.0

EPUB Accessibility 1.1 (Working Draft)

EPUB Accessibility Techniques 1.0

EPUB-tilgængelighedsteknikker 1.1 (arbejdsgruppenote)

Digital Publishing ARIA 1.0

Retningslinjer for metadata for tilgængelighed
 

Videnbaser om tilgængelighed på tværs af emner


BISG Quick Start Guide to Accessible Publishing

DAISY Accessible Publishing Knowledge Base

DAISY Consortium oversigtsside

National Network for Equitable Library Service Accessible Publishing Best Practices
 

Værktøjer


ACE Accessibility Checker (DAISY) - Valideringsværktøj til EPUB-filer i henhold til EPUB Accessibility

ACE Accessibility Checker (DAISY) - Github 

BACC Valideringsværktøj til EPUB-filer i henhold til EPUB Accessibility

WebAIM Contrast Checker (WebAIM) Kontrolværktøj til farve/farvekontrast i henhold til WCAG-krav

Born Accessible Publishing (Fondazione LIA) Samling af værktøjer til tilgængelig publicering
 

Deltag i Sikkerhedsstyrelsens kontrol


Sikkerhedsstyrelsen foretager kontrol af tilgængelighed i produkter og visse tjenester. Hvis dit produkt eller din tjeneste bliver udtaget til test, er det vigtigt, at du deltager i kontrollen, så Sikkerhedsstyrelsen får et fyldestgørende informationsgrundlag at træffe afgørelse ud fra.

Hvis Sikkerhedsstyrelsen afgør, at kravene ikke er overholdt, kan styrelsen påbyde, at ulovlige forhold bringes i orden. Derudover kan lovbruddet blive politianmeldt. 

Hvis lovbruddet bliver politianmeldt kan det lede til bøde. 

Din virksomhed vil modtage et brev i e-Boks, hvis din tjeneste bliver udtaget til kontrol. 

Kontrollen foretages på baggrund af en risikobaseret tilgang og på baggrund af anmeldelser, som styrelsen modtager fra andre.

Lovgrundlag


I april 2019 blev det europæiske tilgængelighedsdirektiv (EAA) vedtaget. Formålet med direktivet er at styrke den frie bevægelighed for produkter og tjenester på EU’s indre marked og samtidigt skabe et mere inklusivt samfund, der gør det lettere for personer med handicap at leve uafhængigt. 

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/882 af 17. april 2019 om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester

I Danmark er tilgængelighedsdirektivet implementeret i lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (tilgængelighedsloven). Tilgængelighedsloven trådte i kraft den 28. juni 2022, men reglerne skal først anvendes fra 28. juni 2025.

Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester 

Du er tjenesteyder, hvis du leverer en medietjeneste i EU. For eksempel en webshop.
 

Vejledning er på vej. 

Udfold alle

En importør importerer fysiske produkter fra lande uden for EU og sælger dem direkte til forbrugerne eller til til andre virksomheder inden for EU. 
 

Vejledning er på vej. 

Udfold alle

Du er fabrikant, hvis du fabrikere et fysisk produkt eller sætter dit eget mærke på et produkt, som andre har fabrikeret. 

Vejledning er på vej. 

Udfold alle
Denne vejledningen er generel. Der kan gælde andre krav til dit produkt og din virksomhed, som ikke er med i vejledningen. Vi opfordrer altid til, at du læser og følger hele lovgrundlaget for dit produkt.